Als er een operationeel probleem is dan willen we vaak snel een oplossing. We schieten direct in de actiemodus. Maar het kan heel effectief zijn om vooraf eerst een paar vragen te stellen.

In dit blog meer over de échte oorzaak, ofwel bronoorzaak, van een probleem en tips hoe je dit zelf kan achterhalen.

Brandblussers kopen of beter schoonmaken?

Stel er is brand geweest op één van jouw vestigingen. Verschrikkelijk natuurlijk en dat wil je niet nog een keer meemaken.

Proactief als je bent, bestel je direct meer en betere brandblussers voor alle vestigingen. Probleem opgelost, toch?

Vanuit de Lean methodiek kijkt men hier toch anders tegenaan.

De bronoorzaak

Stel dat we eerst even de tijd hadden genomen om wat dieper in te zoemen op de bronoorzaak van ons probleem en de Waarom-vragen hadden gesteld.

Vraag: Waarom is de brand ontstaan?

Antwoord: Kortsluiting door kapotte elektriciteitskabels.

Vraag: Maar waarom waren deze kabels dan kapot?

Antwoord: Muizen hebben deze kapot geknaagd.

Na twee keer extra de waarom-vraag te stellen lijkt het erop dat muizenvallen zetten een betere oplossing is.

Maar als je nog verder door zou vragen, zou het kunnen dat de muizen er zijn omdat er in het lunch gedeelte etensresten blijven liggen. Dit is weer het gevolg van het feit dat er nooit goede afspraken zijn gemaakt over het schoonmaken van deze ruimte.

Zomaar een voorbeeld, maar je ziet dat het vaak zinvol is om, voordat je in de actie schiet, eerst een aantal keren de Waarom-vraag te stellen, om het echte probleem boven tafel te krijgen. Zo voorkom je dat je veel geld en energie investeert in een oplossing voor het verkeerde probleem.

Door een aantal keren de waarom-vraag te stellen kom je tot de bronoorzaak van een probleem.

Procesverbeteren

Bij het verbeteren van de operationele processen geldt precies hetzelfde. De Lean verbetermethodiek kent, naast de 5xwaarom-techniek, ook veel andere handige tools (Ishikawa diagram, Kipling methode, Pareto diagram) die helpen om snel en eenvoudig een probleem te analyseren en met de juiste verbetering(en) aan de slag te gaan.

Tip

Op YouTube staat nog een leuk praktijk voorbeeld van het achterhalen van de bronoorzaak (Five Whys Jefferson memorial)

Conclusie

Als je je organisatie wil verbeteren loont het dus om bij een probleem de waarom-vragen te stellen en deze een vaste plek te geven in het oplossingsproces.

Meer informatie

Mocht je hier meer over willen weten of ben je benieuwd wat een samenwerking met Simelius jou kan opleveren?

Meer informatie